12/03/2013 ve 07/06/2014 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren; Denetimli Serbestlik Müdür ve Müdür Yardımcılığına Atama Yönetmeliği ve Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin yayınlanmasına müteakiben, Denetimli Serbestlik Şube Müdürlüklerinde çalışan meslektaşlarımızın hak ihlaline yönelik olarak haklı tepkileri ortaya çıkmıştır. Bu şikayetlerin sendikamıza intikal etmesi üzerine Denetimli Serbestlik Şube Müdürlüğü'nde çalışan personellerin görevde yükselmesinde uğrayacakları mağduriyetlerin giderilmesine yönelik sendikamızca yürütmenin durdurulması talepli dava açılmıştır.
DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA
GÖNDERİLMEK ÜZERE
NÖBETÇİ İDARE MAHKEMESİNE
KONYA
“Yürütmeyi Durdurma Taleplidir”
DAVACI : ADALET BÜRO SENDİKASI
Mithatpaşa cad. N:39/4 Çankaya/ANKARA
VEKİLİ : Av.Bahar ALTAY ÇAÇIK
Ferhuniye Mh.Ulaşır Sk.Kayabaş İşh No:3/101 KONYA
DAVALI : ADALET BAKANLIĞI / ANKARA
TEBLİĞ TARİHİ : 12/03/2013 tarihli resmi gazete ve 07/06/2014 tarihli resmi gazete
DAVA KONUSU :
A-)Denetimli Serbestlik Müdür ve Müdür Yardımcılığına Atama Yönetmeliğinin;
1) Yönetmeliğin 4.maddesinin ç,f,h bentlerinin,
2) Yönetmeliğin 5.maddesinin c bendinin ,
3) Yönetmeliğin 14. Maddesinin,
B-) Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Dğişikliği Yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmeliğin;
1) Yönetmeliğin 4.maddesinin 2.bendinin
2) Yönetmeliğin 7.maddesinin a bendinin 2.bölümü
3) Yönetmeliğin 7.maddesinin b bendinin 2.bölümü
4) Yönetmeliğin 7.maddesinin c bendinin 2.bölümü
5) Yönetmeliğin 7.maddesinin d bendinin 2.bölümü
6) Yönetmeliğin 13.maddesinin c bendi’nin
öncelikli olarak yürürlüğünün durdurulması ve bilahare iptali talebinden ibarettir.
AÇIKLAMALAR :12/03/2013 ve 07/06/2014 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren; Denetimli serbestlik müdür ve müdür yardımcılığına atama yönetmeliği ve ceza ve tevkifevleri genel müdürlüğü personeli görevde yükselme ve unvan değişikliği yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik yayımlanmıştır.
Anılan yönetmelik hükümleri düzenlenirken Anayasanın eşitlik ilkesine aykırı hareket edilmiş ve kurum içi ve kuruma dışarıdan yapılacak atamalar için kurumda halihazırda çalışan görevlilerin hakları ihlal edilmiştir.
A) Denetimli serbestlik müdür ve müdür yardımcılığına atama yönetmeliği için;
1) Denetimli serbestlik müdür ve müdür yardımcılığına atama yönetmeliğinin 4.maddesinin ç,f ve h bentlerinde müdür yardımcılığı sınavında KPSS ve ÖSYM uygulamalarından bahsedilmektedir. Bu açıkça ortaya koymaktadır ki müdür yardımcılığına yapılacak atamaların bir kısmı dışarıdan bir kısmı da görevde yükselme sınavı ile yapılabilecektir. Bu sınavlar sonrası atamaların oranları da idareye bırakılmıştır.Denetimli serbestlik müdürlüklerinde görev yapan infaz koruma memurları arasında lisans ve yüksek lisans mezunları da bulunmaktadır.Ancak bu memurlar göreve KPSS ile atandıkları için tekrar KPSS’ye girme imkanları yoktur.Bu nedenle de infaz koruma memurlarının görevde yükselme sınavına girme şansları da ellerinden alınmış olmaktadır.
2) Yönetmeliğin 5.maddesinin c bendinde de kpss’den bahsedilmektedir bu da müdür yardımcılığına dışarıdan da atma yapılacağını göstermektedir.
3) Yönetmeliğinin 14.maddesinde kurum dışından yapılacak alımlar düzenlenmiştir. Denetimli Serbestlik Müdürlüğünde 8 yıldır görev yapan İnfaz ve Koruma Memuru ile Denetimli Serbestlik Uzmanları bu sınava girememekte, 657 sayılı DMK’nın liyakat ve kariyer esasları hiçe sayılmaktadır.
B) Ceza ve tevkifevleri genel müdürlüğü personeli görevde yükselme ve unvan değişikliği yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmeliği için;
1) Yönetmeliğin 4.maddesinin 2.bendinde “şef” kadrosu düzenlenmiştir.Ancak bu maddenin ikinci bendinde geçen “Şef” kadrosunun görev ve tanımı bulunmamaktadır. Kanunda ağır ceza merkezi olmayan ve iş yoğunluğu olan yerlerde açılan olan bürolardan bahsedilmektedir bu büroların işlemlerini yürütmek üzere şef atanacaktır. Ama kadrosu maliye bakanlığından alınmamış ve görev tanımı ne kanunda ne yönetmelikte yapılmamıştır. Bu muallak durum atamaların ve yapılacak hizmetin suiistimale uğramasına neden olacaktır.
2)Yönetmeliğin 7.maddesinin a bendinin 2.bölümünde yönetmeliğe tabi kadrolara görevde yükselme suretiyle yapılacak atamalarda aranacak özel şartlar ve sınava katılabilecek kişiler düzenlenmiştir.Düzenlemeden de anlaşılacağı üzere Denetimli Serbestlik ve Ceza İnfaz Kurumlarında infaz ve koruma memuru dışında görev yapan tüm kadrolar Müdürlük sınavına girebilme hakkı verilmiştir ancak infaz koruma memurları bu sınava giremeyeceklerdir.Bu durum da anayasal eşitlik hakkına aykırıdır.
Ayrıca Müdürlük kadrosuna müracaat edecek olan idare memuru diğer kadroların amiridir. Fakat sınava girerken amir statüsünde değildir. Aynı haklara sahiptir. İdare Memuru dışındaki kadrolar İnfaz ve Koruma Memurunun amiri değildir. Aynı kurum içinde görev yapan memur olarak tanımlanmıştır. İnfaz ve Koruma Memuruna yazılı emir verme hakkına sahip değildir. Böyle olmasına rağmen sırf kadroları İnfaz ve Koruma Memuru diye Müdürlük sınavlarına girişleri engellenmektedir. Ayrıca Ceza İnfaz Kurumu iç yönetmeliğine bakılırsa Müdür, Müdür Yardımcı ve İdare Memurundan sonra Ceza İnfaz Kurumunun yönetimi İnfaz ve Koruma Başmemurudur. İdare Kadrosu dışında yapılacak bir işlemde diğer kadrolar İnfaz ve Koruma Baş Memura sorar yapar. Emir verme yetkileri yoktur.
3) Yönetmeliğin 7.maddesinin b bendinin 2.bölümü Burada aynı Ceza İnfaz Kurumunda olduğu gibi Denetimli Serbestlikte görev yapan öğretmen, psikolog, sosyolog, sosyal çalışmacıların infaz ve koruma memurları ile birlikte çalıştığı iki kadronun da birbirlerine yazılı emir verme yetkileri bulunmamaktadır. Asıl ayrım komisyon memuru bakanlık memuru ayrımıdır. Yapılan bu ayrımcılıkla infaz koruma memurlarına üvey evlat muamelesi yapılmaktadır.Soruşturma geçirecekleri zaman bakanlık memurları bakanlıktan izin alacakları için bekletilmekte, ancak komisyon memurlarına derhal soruşturma açılmaktadır.
4)Yönetmeliğin 7.maddesinin c bendinin 2.bölümünde de memurlar ve atama yapılacaklar arasında ayrıma gidilmiştir. İdare Memurluğu kadrosu atanabilmek için 2. Madde de görev tanımları yapılmış, müdürlüğe müracaat edecek olanlar arasında bulunan kadrolarda idare memurluğu sınavına girebilmektedirler. Bu ciddi bir çelişkidir ,idare memuru diğer kadroların amiri ise diğer kadrolar nasıl olurda müdürlük sınavına girer, ve diğer kadrolarla infaz ve koruma memuru kadrosu aynı haklara nasıl sahip olur, çünkü infaz ve koruma memurunun müdürlük sınavına giriş hakkı yoktur. Ama burda şartlar eşitlenmiştir. BU düzenlemede hakkaniyete aykırı bir düzenlemedir.
5)Yönetmeliğin 7.maddesinin d bendinin 2.bölümünde infaz ve koruma memurları ile denetimli serbestlik uzmanları şeflik için sınava girebilecekleri düzenlenmiştir. Görevde yükselme yönetmeliğinden anlaşılacağı üzere Denetimli Serbestlik Uzmanının amiri şeftir. Şef amir olmasa görevde yükselme yönetmeliği ile Denetimli Serbestlik Uzmanları Şeflik için sınava girmezler
6)Yönetmeliğin 13. Maddesinin c bendi düzenlenirken liyakattan bahsedilmiştir.Bu düzenleme kurum içi atamayı gerektirirken yönetmelik ile dışarıdan atmalara da yer verilmesi hakkaniyete ve anayasaya aykırı bir düzenleme haline gelmiştir.
SONUÇ VE TALEP : Yukarıda arz ile izahına çalıştığımız ve mahkemenizce re’sen gözetecek sair hususlar nedeni ile;
1-)Aşağıda belirtildiği ve dilekçemizde izah edildiği üzere
A-)Denetimli serbestlik müdür ve müdür yardımcılığına atama yönetmeliğinin;
1) Yönetmeliğin 4.maddesinin ç,f,h bentlerinin,
2) Yönetmeliğin 5.maddesinin c bendinin,
3) Yönetmeliğin 14. Maddesinin,
B-) Ceza ve tevkifevleri genel müdürlüğü personeli görevde yükselme ve unvan değişikliği yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmeliğin;
1)Yönetmeliğin 4.maddesinin 2.bendinin
2)Yönetmeliğin 7.maddesinin a bendinin 2.bölümü
3)Yönetmeliğin 7.maddesinin b bendinin 2.bölümü
4)Yönetmeliğin 7.maddesinin c bendinin 2.bölümü
5)Yönetmeliğin 7.maddesinin d bendinin 2.bölümü
6)Yönetmeliğin 13.maddesinin c bendi’nin
öncelikli olarak yürürlüğünün durdurulması ve bilahare iptali
2-)Tüm yargılama harç, masraf ve ücreti vekâletin karşı yan üzerinde bırakılmasına karar verilmesi hususunda gereğini bil vekaleten arz ile talep ederim. 04/07/2014
Davacı Vekili
Av. Bahar ALTAY ÇAÇIK
Eki:Vekaletname sureti