Adalet Sen’sin

Adalet Bakanlığına bağlı olarak çalışan meslektaşlarımız tarafından mobbinge dair birçok şikayetler tarafımıza intikal etmekte, bu şikayetlere esas olmak üzere gerek bakanlık ve gerekse HSK nezdinde gereken şikayet ve müracaatlar yapılmaktadır. Yapılan bu çalışmalarda sendikamız üyeliği gözetilmeksizin, sendikamız üyesi olmayan veya başka sendika üyesi olan personelimize de yönetimsel ve hukuki destek verilmektedir.

Mobbinge maruz kalan personelimiz çoğu zaman uğramış oldukları psikolojik şiddetin etkisiyle şikayet etmekten imtina etmekte, kendi iç dünyasında büyük yıkımlara uğramakta, meydana gelen bu olumsuzluklar özel hayatına yansıdığı gibi iş dünyasını da ciddi anlamda etkilemektedir. Bu anlamda, tüm personelimize sendikal desteğin sağlandığı gibi bireysel olarak da şikayet yollarının neler olduğu hakkında bilgilendirme yapılması gerektiği düşünülmüş, başvuru yolları ve izlenecek yollar aşağıda detaylı bir şekilde anlatılmıştır.

MOBBİNGE MARUZ KALAN ÇALIŞANLARIN BAŞVURU YOLLARI

Dilekçe ile Başvuru

İş yerinde psikolojik taciz davranışlarına maruz kalan kişiler, Türkiye Büyük Millet Meclisine ve yetkili idari makamlara yazı ile başvurma hakkına sahiptirler. Başvuruların sonucu veya yapılmakta olan işlemin safahatı hakkında dilekçe sahiplerine en geç 30 gün içinde gerekçeli olarak cevap verilmektedir.

İşlem safahatının duyurulması halinde alınan sonuç ayrıca bildirilmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderilen dilekçelerin, Dilekçe Komisyonunda incelenmesi ve karara bağlanması 60 gündür.

Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) Yoluyla Başvuru

İşyerinde psikolojik taciz şikayet ve talepleri için “Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER)”ne https://basvuru.tccb.gov.tr/Forms/pgDefault.aspx adresinden başvuru yapılabilmektedir.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik İletişim Merkezi ALO 170 Hattı Üzerinden Başvuru

İş yerlerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Önlenmesi Başbakanlık Genelgesi’nin 4 üncü maddesi uyarınca 2011 yılından bu yana psikolojik tacizle mücadeleyi güçlendirmek amacıyla ALO 170 hattı üzerinden çağrılar alınmaktadır.

İş yerinde psikolojik taciz konusunda eğitilmiş ve hattı arayanlara destek olmak üzere görevlendirilmiş psikologlar, kişileri bilgilendirilmekte ve yönlendirmekte, onlara destek olmakta ve şikayet başvurusunda bulunmak isteyenlerin başvuru taleplerini almaktadır. ALO 170 çağrılarına en geç 72 saat içerisinde cevap verilmektedir.

Kamu Denetçiliği Kurumuna (Ombudsman) Başvuru

İdarenin eylem ve işlemleri karşısında psikolojik tacize maruz kaldığını iddia eden gerçek ve tüzel kişiler, herhangi bir ücret ödemeksizin Kamu Denetçiliği Kurumuna şikayet başvurusu yapabilmektedirler.

Şikayet dilekçeleri; posta, elektronik posta, faks ve web sayfasından elektronik sistem yoluyla yapılabileceği gibi illerde valilikler, ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da yapılabilmektedir.

Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumuna Başvuru

Kişiler, iş yerlerinde yıldırma ile ayrımcılığa maruz kaldığı iddiasıyla herhangi bir ücret ödemeksizin Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu’na başvuru yapabilmektedirler.

Başvurular illerde valilik, ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da yapılabilmektedir.

Ayrıca Türk Ceza Kanununun 77, 94, 97, 106, 123 ve 125. maddeleri uyarınca cezaya mahsus şikayette bulunulabileceği gibi Türk Medeni Kanunu’nun 25’inci maddesine göre, kişilik hakkı zedelenen davacı, hâkimden saldırı tehlikesinin önlenmesini, sürmekte olan saldırıya son verilmesini ve sona ermiş olsa bile etkileri devam eden saldırının hukuka aykırılığının tespitini isteyebilir.

Manevi Tazminat Davası Kişilik hakkı hukuka aykırı olarak ihlal edilen kişinin duyduğu üzüntü ve manevi acının giderilmesi amacıyla manevi tazminat davası açılabilir.